"Dat wist ik niet", horen wij vaak.

De toenemende drukte op het water, een laag waterpeil en te weinig kennis over de regels op het water zorgen voor een hoger risico op ongevallen tijdens de zomermaanden.

Als beheerders van de havens voelen we ons toch een beetje verantwoordelijk voor de veiligheid op het water. Daarom hier een paar zaken op een rij.

Zwemmen bij haven, brug of sluis

Zwemmen in de haven, dicht bij een brug of bij een sluis is verboden. Boot bestuurders letten bij het in- en uitvaren vaak wel op elkaar, maar niet op zwemmers. Daarom kan zwemmen op deze plekken erg gevaarlijk zijn. Een boete voor zwemmen in de haven, nabij een brug, bij een sluis of in kanalen is trouwens € 140,-.  (BPR Artikel 8.08. Watersport zonder schip)

Naam op je boot

Je mag niet gaan varen als het volgende niet op je boot is aangebracht:
- De naam van je boot of de naam van de instelling van wie de boot is.
- De naam en de woonplaats van de eigenaar op een in het oog vallende plaats aan de binnen- of de buitenzijde van de boot. Zo kan de Binnenvaartpolitie contact opnemen met de eigenaar als deze niet aanwezig is. (BPR Artikel 2.02 Kentekens van kleine schepen)

Een boete voor een missende naam is trouwens € 95,-.

Uitzondering voor snelle boten, zeilboten en kano’s

Een naam is niet verplicht op een door spierkracht voortbewogen schip, een zeilschip van minder dan 7 meter en op snelle motorboten (sneller dan 20 km p/u), waarop een registratieteken moet worden aangebracht.

Thuishaven op de achterzijde

De naam en thuishaven op de achterzijde van je boot is trouwens niet verplicht. Als je dat wel doet, doe het dan wel op de goede manier; links de scheepsnaam rechts de thuishaven, of scheepsnaam boven, thuishaven onder. Thuishaven zonder naam midden of rechts. In België is het voeren van scheepsnaam en thuishaven op de achterzijde overigens wél verplicht en dan leesbaar op een afstand van 50 meter!

Kan je boot sneller dan 20 km p/u?

Kan je boot sneller dan 20 km p/u? Dan is een vaarbewijs (aan boord), een registratie bij de RDW, het kenteken zichtbaar op je boot én het dragen van een reddingsvest voor de bestuurder verplicht. Ook moet voor iedere opvarende een reddingsvest aan boord zijn. Let op! Ook een kleine rubberboot met een te zware motor, die sneller kan dan 20 km p/u kan, moet een registratie en vaarbewijs hebben.

Snel varen

Snel varen (meer dan 20 km p/u) mag in Nederland bijna alleen maar op het IJsselmeer en in Zeeland. Aan een snelle boot heb je dus niks op het Oldambtmeer. Hier zijn snelle vaargebieden.

Op het Oldambtmeer mag je niet sneller dan 12 km per uur. Dat is net zo snel als een hardloper, dus niet zo snel als een scooter. Deze ‘lage’ snelheid maakt het veiliger op het water. Er zijn namelijk ook zwemmers, kanoërs en zeilende kinderen op het meer. 

Golven creëren met je boot

De golven die gecreëerd worden door snel varen zijn erg vervelend voor mensen met een haven bij hun huis. Hun boot gaat dan hard heen en weer waardoor de fenders er langs schuren en de lak beschadigd. Door de kracht op de aanmeerlijnen slijten deze sneller en soms schieten kikkers los van de steiger. Ook kan verstaging los schieten.

Binnenvaartpolitiereglement en Wateralmanak aan boord

U kunt gratis het Binnenvaartpolitiereglement downloaden. Een digitale versie aan boord van uw boot is verplicht. Uitprinten kost u ongeveer een boom aan papier. Wilt u het toch liever in boekvorm? Dan adviseren wij Wateralmanak deel 1 aan te schaffen in een van onze havens. 

Pas op voor Captain Jack

Alcohol en varen lijken voor sommigen vanzelfsprekend, maar de bestuurder van de boot mag geen alcohol drinken. De politie zal hierop toezien. 

Hier vindt u nog een aantal digitale brochures: https://www.varendoejesamen.nl/downloads

We hopen er samen een veilig vaarseizoen van te maken! Als u meer wilt weten over de regels op het water kunt u bij ons ook een cursus volgen om uw vaarbewijs te halen.

Heel veel vaarplezier gewenst!